Superblog 2010: etapa nr 13


Sponsor: Toyota
Nume proba: Auris Hybrid Synergy Drive (HSD).
Enunt proba:  Teleporteaza-te cu puterea mintii peste 50 de ani si prezinta-le contemporanilor ce rol vor avea motoarele hibrid in dinamica auto. Scrie un articol la tine pe blog cu tema: Cum va arata si va functiona masina viitorului?
...................................................................................................


       O noua tema foarte interesanta Superblog 2010, sa ne imaginam cum va arata si va functiona masina viitorului. Sigur ca imaginatia poate cuprinde atatea aspecte care insa probabil nu pot fi relizate nici peste 80 de ani asa ca nu voi exagera foarte mult si nici nu voi povestii secvente care imi vin in minte din foarte multele filme SF pe care le-am vazut.
      
        Automobilul viitorului va avea in mod sigur o importanta componenta electrica, fie ca va fi hibrid sau pur electric. Asta pentru ca motorul electric este de departe cea mai buna sursa de lucru mecanic, cu randament de circa 90%, fiabilitate si durabilitate excelente si cuplu foarte mare disponibil la turatie zero.
       Deja exista baterii care sustin autonomia automobilului electric de la 80 km pana la 200 km. Se estimeaza ca in 15 ani se va ajunge la performante mari, precum incarcarea bateriilor in mai putin de o ora. Plinul de energie electrica costa numai cinci euro. Toyota a insistat cel mai mult pe aceasta solutie, prin modelul Prius, care are vanzari excelente in SUA si a ajuns “Masina Anului” si in Europa. Dupa revolutionarul Prius, Toyota a lansat un nou model de masina cu propulsie integral hibrida: Auris Hybrid Synergy Drive (HSD). Principiul e simplu: pana la 70 km/h e suficienta puterea furnizata de motorul electric, iar dupa depasirea acestei viteze motorul clasic, cu benzina, intra automat in functiune.


     

        Pe plan structural automobilul se va departa de arhitectura monococa din ziua de azi si va avea o structura de interna de rezistenta care-i va asigura rigiditatea, peste care se va aplica o "caroserie" din materiale compozite ale carei elemente vor putea fi schimbate cu usurinta. Astfel, caroseria va trece la capitolul "consumabile".
        Automobilul va avea o constructie modulara, asemanatoare calculatoarelor de azi, si se vor putea face upgrade-uri cu usurinta, schimbandu-se diverse componente sau adaugandu-se optiuni, acest lucru fiind facilitat si de lipsa unei conexiuni mecanice intre sursa de energie si trenul de rulare. In cazul in care va folosi o configuratie hibrid cu motor cu ardere interna, acesta va fi mai mic, fiind dimensionat in functie de puterea medie ceruta si nu cea maxima, si va avea capabilitati multi-fuel extinse. Tractiunea integrala se va generaliza. 
 
        In plus se va trece la "drive by wire" pe scara larga, abandonandu-se comenzile mecanice. Cutia de viteze va disparea, fiind inlocuita de transmisia electrica. De asemeni, elementele hidraulice vor disparea, fiind inlocuite cu actionari electrice.
        La capitolul dotari, navigatia GPS va fi omniprezenta, la fel ca si dotarile multimedia si internet/telecom.
Afisarea informatiilor esentiale se va face pe parbriz, in sistem "head-up display".
        Luminile vor fi toate pe baza de LED, care este cea mai eficienta si fiabila sursa de lumina disponibila.
        La modelele scumpe va exista un sistem de "night vision" care va afisa imaginea pe parbriz.
        Masinile vor fi mult mai fiabile, defectiunile majore fiind o raritate, fiind cauzate in principal de erori de fabricatie, si costurile de exploatare vor fi drastic diminuate. Durata de viata standard a unui automobil va fi de 50 de ani sau mai mult, putandu-se face upgrade-uri pe parcurs daca apar motoare, baterii sau alte componente mai performante. Per ansamblu, industria de profil va fi cu mult diferita de cea pe care o cunoastem azi si in final probabil vor si zbura iar traficul nu va mai fi un cosmar si vor scapa si parlamentarii nostrii de "stresul" pe care li-l provoaca incapacitatea lor de a construi drumuri.

       Acest articol participa la concursul Superblog 2010.

Niciun comentariu: