Aviatia in viitor / SuperBlog 2010: etapa nr 25

Undeva intr-o sala foarte mare se aud aplauze. Are loc finala unui concurs cu tema “Aviaţia în viitor” al carui sponsor este Tarom. Prezentatorul face introducerea celei de-a doua echipe.
-Bun gasit la a doua editie a finalei “Aviatia in viitor”. Dupa ce prima echipa ne-a uimit cu un articol in care au prezentat un nou tip de aparat de zbor, cu o forma discoidala, un fel de "farfurie zburatoare", un aparat de zbor care poate evolua cu viteze uriase in toate directiile sau stand intr-un punct fix capabil sa se mentina in aer fara sa posede componente in miscare fata de mediul inconjurator in care urma sa se deplaseze iata ca a venit randul celei de-a doua echipa, numita “The sky”, campioana de anul trecut.
-Isi vor pastra oare acestia titlul si acest an? Depinde doar de ei daca vor cucerii publicul si juriul format din reprezentanti ai sponsorului nostru, Tarom.
-Invit la microfon liderul echipei, spune prezentatorul retragandu-se undeva in marginea scenei.
Mihai, liderul acestei echipe, se indreapta catre microfon, restul colegilor lui stand undeva mai in spate. Acesta este foarte emotionat iar cu vocea tremurand saluta publicul si juriul dar se calmeaza imediat si incepe sa prezinte articolul:

“Acum mai bine de 100 de ani, când a fost realizat primul zbor autopropulsat, cu un aparat mai greu decât aerul, nu ne imaginam că vom putea parcurge distanţe de mii de kilometri în aer, de la o destinaţie la alta. Sau că vom putea zbura deasupra oceanului. Sau că vom putea face o călătorie în jurul lumii în mai puţin de 80 de ore…de zbor. Ca orice noua inventie, si avionul a fost primit la inceput cu neincredere. Multa vreme a considerat ca este o mare cutezanta sa fii pilot, si adevarul este ca zborul cu un astfel de aparat fragil era foarte riscant pe acele vremuri.
Astăzi, totul este o normalitate. Cele mai lungi distanţe sunt parcurse cu o viteză uimitoare, fapt ce părea de neconceput în urmă cu 2 secole. Pentru a calatorii pe distante mai mari avionul este cea mai buna solutie in ziua de azi dar si cea mai sigura. Insa cum vor arata avioanele in viitor?

Pentru viitorul apropiat deja a fost adus in discutie un nou model de avion. Acesta va fi usor, va avea aripi curbate la capete, o coada in forma de U si pereti transparenti. Vor exista proiectii holografice ale unor decoruri virtuale, astfel incat fiecare pasager sa-si poata transforma cabina personala intr-un birou sau intr-o gradina Zen, dupa starea pe care o are iar peretii si podeaua pot deveni transparenti, pentru ca pasagerii sa poata vedea si simti mult mai bine peisajele. Dar principiile de bază pentru zbor și propulsie sunt imuabile, așa că anumite caracteristici de proiectare apar mereu. Cu adevărat noi sunt aproape toate celelalte lucruri care se vor regăsi la viitoarea generație – de fapt, la următoarele câteva generații – de avioane: compoziția corpului aparatelor de zbor, motoarele ce le vor propulsa, computerele care le vor ghida și, cel mai important, noile imperative economice, de mediu și politice. Producătorii trebie sa tina cont si de alte aspecte, trebuie să fabrice aparate mai silențioase, mai sigure, mai ecologice, cu un consum mai mic decât până acum. Trenul de aterizare şi frecarea fuzelajului cu aerul produc acum acelaşi nivel de zgomot ca motoarele, toate acestea urmând să fie modificate intensiv. Apoi, motoarele cu emisiile cele mai mici nu sunt şi cele mai silenţioase. Deci trebuie găsit un echilibru. De aceea sunt necesare cercetări noi, care să îmbine eficienţa „eco” a propulsoarelor cu un zgomot cât mai redus. Pentru găsirea celor mai noi soluţii tehnice trebuie însă corelate rezultatele în cercetare cu cerinţele industriei aeronautice şi cu reglementarile domeniului.
În viitor, preocupările de mediu vor deveni o chestiune cu adevărat importantă. O vedem deja în alte industrii de aceea trebuie să fie ceva cu consum mic și prietenos cu mediul. Sunt luate în calcul motoare nucleare, cu plasmă, biocombustibili și combustibil ecologici. În zilele noastre, pâ­nă și propunerile pentru noua gene­rație de supersonice de linie sunt prezentate într‑o lumină ecologică din cauza pretului la petrol care creste din ce in ce mai mult.
Propulsia nucleara are si ea cateva avantaje pentru care ar trebui luata in calcul. Primul avantaj ar fi evitarea aterizărilor pentru realimenare, fiind posibile chiar şi călătorii nonstop de genul Oslo - Sydney. Un alt mare plus, având în vedere intensele discuţii referitoare la schimbarea climatică, este că avionul cu propulsie nucleară nu ar înregistra emisii de carbon.

In viitorul mult mai indepartat, undeva in 2100, sunt mai mult ca sigur ca viteza cu care vom calatorii va fi mult mai mare. Astfel masinariile zburatoare vor fi capabile de a face o calatorie transatlantica in numai o jumatate de ora. Depasirea, in zbor, a vitezei sunetului – asa-numitul zbor supersonic – a fost un pas urias in dezvoltarea aviatiei, dar nu e ceva atat de nou cum pare. Inca de la inceputul anilor 1940, oamenii reusisera sa intreaca aceasta limita. De atunci, viteza avioanelor a tot crescut, si cred ca va venii timpul cand va fi stabilita  o noua limita care sa fie depasita iar zborurile cosmice vor deveni o obisnuinta. Insa pentru a putea ajunge la asemenea performante aspectul avioanelor va suferii foarte multe schimbari. Cea mai buna forma pe care ar putea-o lua avioanele comerciale ar fi dupa bombardierele Stealth. Conceptul de baza al acestora il constituie trunchiul cu aripi indoite, care inlocuieste tubul conventional cu o forma triunghiulara. Iata cum ar functiona:

Fuselajul cu aripi indoite se bazeaza pe o forma triunghiulara pentru a-si reduce suprafata si a genera 20% din ridicarea sa de la sol. O mai mica intindere a suprafetei inseamna mai putina frecare, ceea ce se traduce prin o mai mare eficienta a combustiei. Castigurile in ce priveste eficienta combustibilului si reducerea zgomotului constau si in implementarea motoarelor in portiunea superioara a fuselajului. Aceasta produce o frecare scazuta, iar avionul in sine devine un scut impotriva zgomotului. Marea provocare consta in gasirea unei modalitati de proiectare a fantelor de captare a aerului pentru a maximiza aerodinamicitatea fuselajului. Acest tip de fuselaj va influenta amplasarea pasagerilor dupa forma dispunerii locurilor intr-un amfiteatru, cu randuri lungi si largi. Desigur, aceasta implica un numar redus de locuri la geam, dar designul interior va compensa prin spatialitate si un aer elegant asigurat de separeuri, zone multimedia de relaxare sau ferestre virtuale

Dar asta nu este totul, odata cu aceste idei vine in atentia specialistilor si notiunea unui turism spatial mai abundent si mai prosper. Acest lucru este posibil si in ziua de astazi insa este un lux, foarte putini isi pot permite. Iar cu dezvoltarea turismul spatial probabil vor fi construite si niste aeroporturi spatiale.  Va fi si un obiectiv turistic impunator, cu un muzeu ultramodern si tot soiul de facilitati pentru agrement. Pentru cei care nu pot sau nu vor sa incerce aventura zborului cosmic, in locul plimbarii in spatiu, se poate foarte bine face o excursie cu toata familia la spatioport.
Iar pentru ca totul sa fie complet aeronavele avariate din viitorul apropiat vor avea incorporate mecanisme performante, capabile sa repare orice defectiune aparuta in timpul zborului. Astfel aceste  sisteme tehnologice vor avea in vedere semnalarea oricarei defectiuni aparute in timpul zborului si repararea acesteia, cel putin pana in momentul in care aeronava va ateriza pe aeroport.”

Dupa terminarea prezentarii articolului Mihai multumeste pentru atentia cu care a fost ascultat si se duce la colegii lui. Publicul aplauda iar juriul sosoteste intruna. Acesta intarzie cu acordarea notelor iar echipa noastra devine nelinistita. In final dupa ce au fost tinuti in suspans cateva minute juriul acorda notele:
-          10, 10, 10!
Echipa lui Mihai sare in sus de bucurie, publicul aplauda, scena este acoperita cu
confetii. Bucurie mare. Acestia au castigat primul loc si acest an si un premiu foarte valoros iar din partea juriului, Tarom, fiecare membru primeste si cate un bilet dus-intors catre orice destinatie si le promite ca la primul zbor cosmic pe care il vor realiza ii va avea ca pasageri.

Acest articol participa la concursul Superblog 2010.

Niciun comentariu: